In filmtheaters BECOMING TRAVIATA

  • Hans Kok

    9 mei gaat in de filmtheaters draaien de film ”BECOMING TRAVIATA”. Een prachtige weergave van de totstandkoming van Verdi meesterwerk La Traviata op het operafestival van Aix-en-Provence.

    Documentairemaker Philippe Béziat volgde twee maanden lang ieder stadium van het creatieve proces, van de eerste stapjes in een oefenlokaal met alleen een piano, tot aan de generale repetitie op het toneel met het London Symphony Orchestra in de orkestbak. De regie van de uitvoering is in handen van theater- en operaregisseur Jean-François Sivadier. De nadruk in de film ligt op hoe hij samen met sopraan Natalie Dessay van Violetta, de tragische heldin van deze opera, een vrouw van vlees en bloed maakt; Natalie wordt Violetta. In het 200ste geboortejaar van Verdi is deze verfilming een erebetoon aan één van de grootste en meest geliefde Italiaanse operacomponisten

    Wat schrijft de pers

    “Traktatie voor fans van opera en podiumkunst en prachtige cinema” ~ Variety

    “Werpt een prachtig licht op de opera en zijn titelpersonage” ~ Premiere

  • Leo Fun

    Beste Hans,

    Je artikel m.b.t.“ Becoming Traviata” heb ik met veel interesse gelezen. Als liefhebber van opera probeer ik alles daarover bij te houden. Helaas lukt dat niet al te best, want dan zou ik dag en nacht achter de computer moeten zitten. Maar . . . er moeten ook andere dingen worden gedaan.

    Jarenlang heb ik in Nederland in een operakoor met veel plezier gezongen. Sinds een aantal jaren verblijf ik in het verre buitenland. Daar is geen operakoor, laat staan een grote belangstelling voor opera. Enige tijd geleden ben ik toegetreden tot het bestuur van een stichting die tot doel heeft opera, musical, ballet te bevorderen. Het is vreselijk moeilijk (ongesubsidieerd) in een vrij kleine gemeenschap een opera te doen uitvoeren. Er is geen orkest (van enige omvang), geen dirigent met ervaring op het gebied van opera, laat staan conservatorium opgeleide zangers of zangeressen. Zodoende moeten we ons tevreden stellen met het afspelen van DVD's voor de kinderen van de laagste klassen van het voortgezet onderwijs. En dat wordt wel gewaardeerd.

    Behalve het ontbreken van het hierboven genoemde, zijn er ook geen DVD's op het eiland te krijgen en moeten we het doen met de paar schijven die ik indertijd uit Nederland had meegenomen.

    Nu komt het: ik ben voor onze stichting op zoek naar DVD's (opera, musical, ballet) van wat recentere datum die we de kinderen kunnen aanbieden. Wellicht ook op de lokale TV-zender in het kader van een cultureel programma. Met kopieën stellen we ons al tevreden, en over de kosten zullen we het ongetwijfeld eens kunnen worden. Het liefst hebben we een verfilming van een groots opgezet spektakel en geen ‘Bühne-voorstelling’ wat erg statisch overkomt. Tè statisch om een kinderziel te boeien, als je b egrijpt wat ik bedoel.

    Ook andere lezers (en operaliefhebbers) kunnen hierop reageren.

    Met vriendelijke groet,

    Leo F. Fun

  • Leo Fun

    Nog een kleintje P.S.

    Omdat mijn email-adres niet zichtbaar is geworden, bij deze een nieuwe poging: funlchines@yahoo.com

    Mvg.

    Leo